نقش بهشت می کشد از عرش در زمین

پس از برگزاری نخستین کارگاه نقش بهشت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با شور و استقبال خاصی همراه بود و منجر به تولید آثاری فاخر و ارزشمند شد، کاروان نقش بهشتیان این بار مسیر دیار خراسان در پیش گرفت تا بتواند با زبان هنر به امام رئوف علی بن موسی الرضا عرض ارادتی داشته و رسم خادمی را در موزه ای مملو از آثار بدیع هنری در حرم مطهر رضوی به جا آورد.
- دومین کارگاه نقش بهشت از صبح روز چهارشنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه با شور و شوق همیشگی هنرمندان شرکت کننده در این کارگاه در مرکز آفرینش های هنر آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد.
- در نخستین برنامه امروز این کارگاه حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه باید نسبت به شناخت ویژگی های هنر ولایی اهتمام داشته باشیم اظهار کرد: به تعبیر آیت الله جوادی آملی جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی سه ویژگی هنر ولایی است.
- وی اضافه کرد: از روزی که حرم مطهر رضوی پایه گذاری شده است هیچگاه از هنر و هنرمندان خالی نبوده است و امروز شاهد یک کارنامه پرافتخار هستیم و هنرمندان وظیفه دارند که ضمن پاسداشت این هنرهای ارزنده در مسیر ترویج هرچه بیشتر آن بکشوند.

 نقش بهشت مصداق کار هنری تمیز
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بر خلاف اینکه خیلی دوست دارند بی تفاوتی هنر و هنرمند به ارزش های دینی القاء کنند، کارنامه هنری در حرم امام رضا سند مهمی است که بر چنین مسئله ای خط بطلان بکشد.
وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه نقش بهشت از مصادیق کار هنری تمیز و مردمی است اضافه کرد: نیروهای مخلص، متدین و آتش به اختیار وارد عرصه فرهنگی شدند و دلبستگی ها و اشک ها عشق ها است که بانی چنین حرکت های ارزنده فرهنگی است. جت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی یادآور شد: کار شما این نوید را می دهد که بتوانیم شبکه خادمان هنری امام رضا را شکل دهیم و برادران و خواهران لباس خادمی را داشته باشند و سنگر و خط هنر ولایی و رضوی را به گستره جهان توسعه و تعالی ببخشند.

نقش بهشت آموزش محور است
در ادامه مراسم افتتاحیه استاد مسعود نجابتی به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه کارگاه نقش بهشت محصول محور نیست بلکه آموزش محور است یادآور شد: هدف ما این نبوده است که تنها تعداد مشخصی آثار تولید شود، بلکه هدف اصلی برطرف کردن مشکلات تکنیکی طراحان در تبادل تجربیات با استاتید و سایر هنرمندان حاضر است تا با بهره گیری از دانش اساتید، شاهد تولید آثار فاخری باشیم.
پس از سخنرانی استاد نجابتی، فعالیت آموزشی و کارگاهی شکل رسمی به خود گرفت و دکتر مهدی صحراگرد استاد راهنمای خط و کتیبه در جمع هنرمندان شرکت کننده در کارگاه تبیین تاریخچه و ویژگی های کتیبه نویسی در ایران پرداخت.
در ادامه برنامه های نوبت صبح روز نخست رضا مهدوی استاد راهنمای کارگاه با موضوع تبیین شیوه ها و ظرایف استفاده از نقوش در طراحی به بیان نکات لازم پرداخت. پایان بخش برنامه های نوبت صبح ارائه نقطه نظرات و بیان برخی نکات توسط سیدمهدی حسینی دبیر دومین کارگاه نقش بهشت بود.
پس از اقامه نماز و نشستن بر سفره ضیافت امام رئوف، برنامه های نوبت عصر کارگاه با حضور شرکت کنندگان در موزه آستان قدس رضوی ادامه یافت.

پوستر باید در بیان معنا صراحت داشته باشد
حامد مغروری استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت در این بخش از برنامه به تحلیل اولین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت پرداخت و گفت: تفاوتی که برگزاری کارگاه هایی همانند کارگاه نقش بهشت با سایر کارگاه ها دارد آن است که طراحان حاضر در این کارگاه با منبع تصویر در ارتباط مستقیم هستند که همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتری خواهد شد.
استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت اظهار کرد: در شیوه بیانی پوسترهای ایرانی، کمتر شاهد سبک های مختلف هستیم و باید دانست که سبک های مختلفی وجود دارد که متاسفانه طراحان به سراغ آنان نمی روند که رئالیسم ، سمبولیسم، سورئالیسم از جمله آنها است. وی با بیان اینکه آرایه ها و نقوش مختلفی در حرم مطهر رضوی به کار رفته است افزود: نقوش نباتی و درختی در آثار هنری موجود در حرم در رشته های کاشیکاری، معرق ، خاتم ، قلمزنی،میناکاری، دیده می شود و برخی از آثار موجود در حرم مطهر دارای نقوش و فرم های حیوانی هستند که پرندگان و موجودات افسانه ای را در این نقوش می بینیم و نقوش هندسی نیز در نقاط مختلف حرم رضوی به تعداد زیاد دیده می شود .

 

 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.