استاد مغروری در تحلیل اولین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت: پوسترها باید در بیان معنا صراحت داشته باشند

استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت گفت: برخی از پوسترها در بیان معنا صراحت دارند اما برخی از پوسترها تنها داری فرم انتزاعی هستند که با ترکیب بندی های خاصی اجرا شده اند و به سختی می توان به موضوع آن پی برد. حامد مغروری در کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت با نگاهی نو به نقوش و آرایه های معماری آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سالن همایش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: تفاوتی که برگزاری کارگاه هایی همانند کارگاه نقش بهشت با سایر کارگاه ها دارد آن است که طراحان حاضر در  این کارگاه با منبع تصویر در ارتباط مستقیم هستند که همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتری خواهد شد.

وی بیان داشت:امکانات  بصیری خوبی به واسطه منابع مستقیم در اختیار طراحان است و همین امر موجب تولید آثار بومی می شود هر چند که مشکل اساسی طراحان در حقیقت عدم شناخت کافی نسبت به نقوش، آرایه های معماری و خطوط موجود در اماکن مذهبی از جمله حرم مطهر رضوی است. 

استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت افزود: هنرمندان برجسته در طول تاریخ همواره سعی کرده اند هنر خود را برای افراد برجسته به کار بگیرند و همین امر موجب ماندگاری اثر آنان می شود و اماکن متبرکه و حرم های مطهر ائمه معصومین در کشورمان نیز مملو از آثار برجسته هنری هنرمندان در رشته های مختلف است و هنرمندان بسیاری آثار خود را در رشته های مختلف در این امکان اجرا کرده اند.

 وی با بیان اینکه قالب نهایی که در این کارگاه قرار است تولید شود ؛ پوستر است افزود:پوستر ها باید از محتوا، شیوه اجرایی و شیوه سبک دارای مشخصه هایی باشند. مغروری ادامه داد : برخی از پوسترها با اولویت فرم و برخی نیز با اولویت معنا دارای اولویت هستند که البته این دو مورد در ارتباط نزدیک با هم هستند.

استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت عنوان کرد: برخی از پوسترها در بیان معنا صراحت دارند اما برخی از پوسترها تنها داری فرم انتزاعی هستند و با ترکیب بندی های خاصی اجرا شده اند و به سختی می توان به موضوع آن پی برد.

 وی همچنین بیان داشت: پوسترهایی نیز بر اساس حروف نگاری و پوسترهایی بر اساس تصویر محوری اجرا می شوند که تایپوگرافی ، کالیگرافی و هندرایتینگ از جمله  زیر شاخه های مربوط به  پوسترهایی با محوریت حروف نگاری است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در پوسترهای تصویرنگاری شیوه هایی وجود دارد که عکاسی ، نقاشی و تصویرسازی از جمله آنها است افزود: در فضای عمومی ؛ گرافیکی پوسترها عموما بر اساس تصویرنگاری است.

مغروری اظهار داشت: در شیوه بیانی  پوسترهای ایرانی ، کمتر شاهد سبک های مختلف هستیم و باید دانست که سبک های مختلفی وجود دارد که متاسفانه طراحان به سراغ آنان نمی روند که رئالیسم ، سمبولیسم، سورئالیسم از جمله آنها است.  وی با بیان اینکه آرایه ها و نقوش مختلفی در حرم مطهر رضوی به کار رفته است افزود: نقوش نباتی و درختی در آثار هنری موجود در حرم در رشته های کاشیکاری، معرق ، خاتم ، قلمزنی،میناکاری، دیده می شود و برخی از آثار موجود در حرم  مطهر دارای نقوش و فرم های حیوانی هستند که پرندگان و موجودات افسانه ای را در این نقوش می بینیم و نقوش هندسی نیز در نقاط مختلف حرم رضوی به تعداد زیاد دیده می شود. مغروری بیان داشت: انواع خطوط نیز در جای جای حرم مطهر رضوی دیده می شود که البته طراحان به  بافت آنها باید توجه داشته باشند و انتطار  می رود هنرهای مختلف را طراحان در آثار خود استفاده کنند.

 

 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.