استاد راهنمای خطوط و کتیبه ها دومین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت ویژگی ها، خصوصیات و تاریخچه کتیبه نویسی را تشریح کرد.

به گزارش ستاد خبری کارگاه نقش بهشت دکتر مهدی صحراگرد در دومین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به تعریف، ویژگی ها و کاربردهای کتبیه نگاری در معماری اظهار کرد: کتیبه ها در مطالعات تاریخی مهم بوده و مهم ترین اسناد ما در تاریخ نگاری معماری به شمار می روند.

وی با نمایش برخی از تصاویر و تبیین ویژگی های کتیبه بیان کرد: کتیبه ها از نظر خطوط به سه بخش کوفی، ثلث و نسخ تقسیم می شود و البته بخشی از خطوط نیز غیررسمی است. استاد راهنمای خطوط و کتیبه ها دومین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های کتیبه های کوفی تنوع آن است و به نظر می رسد که بیشتر کتیبه های کوفی توسط نقاشان به ثبت رسیده است.

وی در دوره قاجار شاهد هستیم که ترکیب بندی خط نستعلیق به اوج می رسد خاطرنشان کرد: بالای هزاره ها بهترین محلی است که می توان از کتیبه های نستعلیق استفاده کرد. صحراگرد با اشاره به ویژگی های کتیبه های غیررسمی اضافه کرد: گروهی از کتیبه ها عمدتا به دست نقاشان یا کاشی کاران کتابت شده اند و از این رو اصول خطاطی در آنها رعایت نشده است. 

وی در ادامه این کارگاه به تبیین ویژگی های کتیبه های به کار رفته در حرم مطهر رضوی پرداخت و خصوصیات این کتیبه ها را تشریح کرد.

 

 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.