یکی از روایاتی که عصمت مطلق امیرمؤمنان (علیهالسّلام) و برتری بیچون و چرای آن حضرت را بر تمام اصحاب و بلکه بر تمام امت ثابت میکند، روایت مشهور «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ» است.
چرا که طبق این روایت، امیرمؤمنان (علیهالسّلام) همواره با حق است و هرگز از حق جدا نخواهد شد و حق گرداگرد آن حضرت میچرخد، هرجا که علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) باشد. و این همان عصمت مطلقی است که شیعیان قائل هستند؛ زیرا معنای عصمت مطلق، چیزی غیر از «همراهی همیشگی با حق و صواب، و عدم اشبتاه در گفتار و کردار» نیست و زمانی که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شهادت دهد که امیرمؤمنان در همه حالات و همواره با حق است و هیچگاه از حق جدا نمیشود، عصمت مطلق آن حضرت ثابت میشود؛ زیرا کردار و گفتار انسان خطا کار، همواره با حق نیست و ممکن است گاهی بر خلاف حق باشد؛ چون امکان خطا و اشتباه برای افراد غیر معصوم همواره وجود دارد.
تعدادی از سندهای این حدیث شریف: الأمالي (للصدوق)، ص 89؛ الجمل، ص 81؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛ کفاية الأثر في النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص 20؛ سنن الترمذي، ج 5، ص 633؛ الإمامه و السياسه، ج 1، ص 98؛ المستدرک علی الصحيحين، ج 3، ص 135؛ تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 448؛ المناقب، ص 104.
نقش مشبک فلزی سردر ورودی حرم حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) _ بازسازی شده در کانون هنر شیعی، 1391
پیام بگذارید