دوهفته‌نامه «هور» وابسته به بنیاد روایت فتح و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با محتوای هنرهای تجسمی منتشر شد. این نشریه‌ی تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی و رسانه است.

 

در پیش‌شماره نشریه‌ی «هور» سرمقاله‌ای به قلم سردبیر جناب آقای احمدرضا دالوند نگاشته شده که قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید:

«....به میمنت انتشار «هور»، با مقاومت انسان در برابر کژی‌ها، ناروایی‌ها و دشواری‌ها آشناتر می‌شویم. به ضرباهنگ گام‌های روح بلند آدمی بر مرکب هنر و ادبیات در پهنه تاریخ گوش می‌دهیم و مقاومت آدمی را در قالب آثاری ترکیبی شاهد می شویم ... و معنای جاودانگی و پایداری را در برابر زمان لمس می‌کنیم. «هور» از منظر بصری و کالبدشکافی ابعاد ظاهری و فارغ از جنبه های محتوای کلامی‌اش، تولیدی است متأثر از نگاهی مفهومی به هنر و رسانه در این زمانه پرتنش. این نشریه می‌خواهد در ساختاری توسعه یافته و در مسیر دشواری که درپیش دارد، به اقتضای محتوا، از نسخه‌های دست‌ساز و چاپی تا الکترونیک را به عنوان قالب بصری انتخاب کند. نشریهی «هور» ضمن ارزیابی موشکافانه همه گونه‌های هنر، به هنرهای غیر دیواری اعم از نقاشی بر روی بوم، پوستر چاپی و هرگونه جلوه هنری که در یک چارچوب و یا دیوار یک نگارخانه محصور و مسدود شده باشد، صرفا به عنوانآرشیو تاریخی می‌نگرد و سویه نگاه را به فراسوی باورهای آنالوگ و ساختارهای ناکارآمد می‌کشاند؛ لذا برای تحقق این اهداف هرگز به حرمت آثار هنری بی‌توجه نیست.

نشریهی هور در راستای گفتمان سازی هنر انقلاب منتشر می‌شود. بنابراین، هور پیامی به تاریخ است که بدانیم و بدانید هرگز فراموش نمی‌کنیم: ملتی که تصویر نداشته باشد به‌راحتی نابود می‌شود و ما اگر نتوانیم تصویری از خود ارائه دهیم دیگران تصویر مطلوب خودشان را از ما ارائه می‌کنند. 

نشریهی هور به عنوان یک فرم هنری پویا، در راستای انتقال مفاهیم و ایده‌ها، قالب‌های رادیکال متنوعی را تجربه خواهد کرد....»

 

همچنین در آخرین صفحه «هور» مطلبی به نام «سخنی با وزارت ارشاد» به چشم می‌خورد که نمایانگر خطِّ مشی شورای سیاست‌گذاری این مجله هنری است:

در حال حاضر برخی از گالری‌ها و جریان‌های هنری مستعمره‌های فکری غرب هستند و به صورت گسترده عناصر و موتیف‌های ملی و آیینی را در حراج رقت‌بار اگزوتیک می‌فروشند. آن‌ها طرز رفتار غربی با هنر را وارد می‌کنند و در نتیجه، هنرمند غیروابسته به این جریان را به محاق می‌برند؛ چرا که هنرمند مستقل هیچ پناهی در مقابله با این شیوع رقت‌بار اگزوتیک خودفروخته ندارد.

 

صاحب امتیاز این نشریه؛ گروه تجسمی روایت فتح و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است؛ سردبیری «هور» را احمدرضا دالوند پیشکسوتِ عرصه گرافیک و منتقد هنری بر عهده دارد و اعضای شورای سیاست‌‌گذاری این نشریه سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی، احمدرضا دالوند و محمدحسین نیرومند هستند. نشان (لوگو) دوهفته‌نامه «هور» اثر مسعود نجابتی است؛ ویراستاری آن را محمد عبدعلی و طراحی گرافیک را محمد صمدی بر عهده دارد.

«هور» دارای ابعاد 30×40 سانتی‌متر (قطع سلطانی) و به صورت چهاررنگ در 16 صفحه است. این دوهفته‌نامه با هدف پیروی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از کالای داخلی، با کاغذ ایرانی منتشر می‌شود.

 

در پیش‌شماره این نشریه مطالبی با عناوین زیر به چشم می‌خورد:

بیان معنوی هنر عاشورایی، پیوند هنرهای بومی و آیین‌های عاشورایی، بررسی اگزوتیک در هنر معاصر ایران‌، تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی، رؤیای تحقق‌نیافته استاد فرشچیان، تکیه ولایت طرحی در محاق، گزارش تصویری آثار نمایشگاه «نسل‌کشی مذهبی در میانمار»، آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی (پوستر سه‌لت که به نشریه ضمیمه شده)، معرفی کتابِ «خانواده مسلمان و فضای مجازی»، معرفی کتاب راهبردی «مقدمه‌ای بر جنگ نرم،  جستاری درباره واقعیت افزوده، پارادوکس جان هنرمند و هویت ملی، ذهن زیبا، هنرهای شهری، زوال منظره‌نگاری و رواج «باب راس»، هدف+طراحی=دیزاین، سخنی با وزارت ارشاد

 

شایان ذکر است به‌زودی شرایط توزیع گسترده آن از طریق کیوسک‌های روزنامه‌فروشی در سراسر کشور فراهم خواهد شد.

اما در حال حاضر علاقه‌مندان برای تهیه این نشریه می‌توانند در تهران به مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه و در قم به کانون هنر شیعی؛ انتهای بلوار امین، بلوار غدیر، کوچه شماره هشت و در مشهد به نهضت مردمی پوستر انقلاب و در اصفهان؛ به مجمع طراحان انقلاب اسلامی «آیه» مراجعه کنند.

 

تصویر منتظر المهدی

منتظر المهدی (غیر عضو) 1396/08/30 - 17:07

بسیار عالی کار نو و جالبی بود

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.